Campagne bandenlabel: zuiniger, veiliger en stiller

16 oktober 2012

Campagne bandenlabel: zuiniger, veiliger en stiller

 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege lanceren een campagne die het gebruik van het nieuwe Europese kwaliteitslabel voor banden bekend moet maken. Het label vloeit voort uit een Europese richtlijn die bandenverkopers verplicht om vanaf 1 november 2012 hun klanten te informeren over een aantal belangrijke parameters zoals rolweerstand (brandstofverbruik), grip op nat wegdek en rolgeluid. Het nieuwe bandenlabel helpt u bij het kiezen van de meest zuinige, verkeersveilige en stille band.

Het bandenlabel is te vergelijken met het energielabel op koelkasten en wasmachines. De banden bepalen immers mee het brandstofverbruik van een wagen. Het label zegt ook iets over de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld een kortere remafstand bij regenweer, en over de het geluid dat de band produceert tijdens het rijden. De campagne past o.m. in het Actieplan Wegverkeerslawaai dat de Vlaamse Regering op 23 juli 2010 goedkeurde.

Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege: “Banden die het brandstofverbruik beperken zijn een goede zaak voor het milieu. Maar uit onderzoek blijkt bovendien dat bijna één op de drie Vlamingen gehinderd wordt door geluid, onder meer door het wegverkeer. Vanaf snelheden boven de 40 à 50 km per uur zijn de banden daarbij de belangrijkste geluidsbron van een personenwagen. Het bandenlabel geeft nu die informatie zeer visueel aan: een luidspreker symboliseert het geluid en drie streepjes gegeven aan hoeveel geluid de band maakt. Hoe minder streepjes, hoe stiller. De stilste categorie (één streepje ) is 3 tot 6 dB stiller dan de lawaaierigste groep. Zo’n verschil lijkt niet veel, maar komt overeen met twee tot vier keer minder lawaai.”

Ook Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits ondersteunt deze campagne. “Voor de verkeersveiligheid van de bestuurder, zijn passagiers en de andere weggebruikers is het cruciaal dat een band een goede grip heeft op het wegdek. Hoe beter de grip op nat wegdek, hoe korter de remafstand bij regenweer. Ook dit kenmerk wordt op het bandenlabel uitgedrukt in klassen van A tot G, waarbij de banden uit klasse A de beste grip op nat wegdek hebben en die uit klasse G de slechtste grip. Het verschil tussen deze twee uitersten kan levensbelangrijk zijn: wanneer op een natte weg wordt geremd vanaf een snelheid van 80 km/h, staat een wagen op A-banden 18 meter eerder stil dan diezelfde wagen op G-banden.”

De weerstand die de banden op het wegdek ondervinden, bepaalt mee het brandstofverbruik van de wagen. De meest zuinige banden krijgen op het label een A-score (groen balkje), de minst zuinige een G-score (rood balkje). Het verschil tussen deze twee uiterste klassen is groot: wie kiest voor A-banden kan tot 10% besparen op zijn brandstofkosten. Met een goede set banden die toch tienduizenden kilometers meegaan, kan je enkele honderden euro’s besparen. Zelfs wanneer A-banden bij aanschaf iets duurder zouden uitvallen dan G-banden, wordt het verschil ongetwijfeld terugverdiend.

Europa bepaalt nauwgezet hoe bandenfabrikanten de scores van hun banden moeten bepalen en hoe ze daarover moeten communiceren. Zo werden er zorgvuldige testprocedures uitgewerkt. Het label moet zichtbaar zijn op een sticker die op de band is gekleefd of voor de koper goed zichtbaar zijn op een etiket of affiche dicht bij de banden. Bovendien moet de labelinformatie vermeld worden op de factuur of in een informatiefolder gevoegd bij de factuur.

Meer info? Surf naar http://www.letophetlabel.be/

Categorie: 

Volg mij ook via

Foto's

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Meer info over het federaal beleid?

Voor meer informatie over het federale niveau, verwijs ik u graag door naar mijn collega, Nahima Lanjri.

Minder Hinder Rond Antwerpen

Klik op lees meer en kom alles te weten over de lopende en komende werken in en rond Antwerpen en de bijhorende minder hinder maatregelen.

Laat ook uw stem horen en deel jouw idee om de hinder van de werken te beperken!